Sunday, May 13, 2007

السلحفاة تطير


اتفــقـــت ســلحفـاة مــع بطــتين صديقــتين عــلى حمـلها إلى مكـــان فـــيه مــاء. فأخذت كل بطــة بطـــرف عــود وطلبتــا من السلــحفاة أن تتــعــــلق بوســـطه . وحذرتــاها قــائلــتين:" إيـــاك إذا سمــعت النــاس يتكــــلمون أن تنطقــي" . فقــال الـــناس: عــجــب! ســلحفـــاة بيـن بطتــين قد حمـــلتاها . فلمـــــا سمــعت ذلك قــالت : فــقأ الــله أعينكم أيها الناس . فلما فــتحت فـــاها بالــنطق وقــعت عــلى الأرض . فمـــاتت".


"تعليق بســيط .. صعبت عليا،، بس تســـتاهل"

8 comments:

كراكيب عادل said...

مفروض تتبع المثل القائل

البطتين وبينهم السلحفاة يشموا والناس يتكلمون

علي وزن القافلة تمشي والكلاب تعوي

هههههههههههههه

كراكيب عادل said...

وبعدين اية السلحفاة الورق دي

توقع تموت ؟؟

دي بتعدي عليها عربية ومش بتموت

عجبا لسلحفتك

هههههههههههههههههه

mohand said...

السلام عليكم
فعلا المعني واضح
اللي ميسمعش الكلام يستاهل

walaa said...

anonymous ..
you r welcome

-------

كراكيب عادل

تصدق حلو المثل الجديد ده .. وبعدين فين السلحفاة دي ايل بتعدي عليها عربية ومش بتموت .. دي لازم سوبر سلحفاة
:))

-------

mohandat ..

فينك يا حضرة الاهلاوي الصميم .. اتمنى تكون بخير يارب .. وامورك تمام ..

شكرا جدا ع المرور الغالي

انتظار مؤقت said...

انا اكتشفت اكتشاف خطير و لو انا كلمة اكتشاف عيبه في حقي عشان كان مفروض اخد بالي من الاول اننا عايشين في نفس البلد انا و انتي 00965 عموما منوره و الصيف دخل و تنوري مصر قريب و انا معاكي انشاءالله

Tamer Nabil Moussa said...

انا زعلت عليها بس هيا تستهل عشان ما سمعتش الكلام


تعرفى انا عندى سحلفتنين نونة عايشين معايا فى البيت سيبهم براحتهم يتمشوا فية


تحياتى

walaa said...

انتظار مؤقت ..

تعرف اعتقد انها ما تفرئش كتير ان احنا الاتنين 00965 .. المهم اننا كلنا بنشترك مع بعض في اننا اعضاء في هذا الفضاء واصدقاء .. اتمنى لك اجازة صيف سعيدة ان شاء الله .. واتمناها لنفسي كمان ..
:)
تحياتي
-------

tamer nabil

يا تامر حرام عليك سحلفتين ههههههه تصدق موتني من الضحك .. مسميهم سحلفتين بدل سلحفتين ..
:))
تعرف انا كمان عندي سلحفا صغيرة في مصر عندها بس 7- 8 سنين كده ههههه صغيرة بقى وكل اما انزل مصر بلقيها هي هي صغيييييرة .. بحب اوي اخدها تحت الميا واصحيها واغسلها بفرشاة السنان ههههههههه

تحياتي

انتظار مؤقت said...

طيب يا بنتي عدي في الفضاء بتاعي و قولي هاي و لو مره |)