Friday, May 25, 2007

!!!فندق للقطط والكلاب











حقيقة لا أقول،، غير حسبي الله ونعم الوكيل .. هناك آلاف الآلاف من المــســلمين يموتون شرقا وغربا .. جوعاً وفــقراً .. ولا يجدون من يقدم لهم اقــل القليل .. وهناك منهم أيضا من ينشئون المباني الفاخرة والمشافي للقطط والكلاب لتعيش مرفهة مدللة ..

جميل أن نرفق بالحيوان .. وهي قيمة ليست ببعيدة عن ديننا الإسلامي الحنيف،، الذي حض على رعاية الحيوان والرفق به .. وحــديث الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم عن المرأة التي دخلت النار في هرة حبستها فلا هي أطعمتها أو تركتها يرزقها الله،، هذا ديننا الكريم وتعاليمه السمحة .. ولكن أن يصل الأمر إلى هذا الحد ...........

وختاما أهلا بكم المستشفى البيطري الدولي في الكويت حيث العيون الساهرة على رعاية قططكم وكلابكم، وسرعة فحصها وعلاجها وتقديم العلاج الناجع لها! ....... وعجبي

7 comments:

انتظار مؤقت said...

اتخضيت لما لقيت نفسي اول واحد حعلق على البوست بس عادي يعني ...المهم في زمن رخص فيه الانسان و بقى ميسواش حته تمن الورقه الي مكتوب فيها شهادة ميلاده مفيش حاجه بقت غريبه و على راي الكاتب الكبير احمد رجب سعر الحمار اغلى من الي الحكومه بتصلافو للناس تعويض في حالة الوفاه و بجد عجبي..سؤال معلش مش عارف انزل ساوند تراك على البلوج عندي ممكن حد يقولي ازاي و شكرا ..

mohand said...

السلام عليكم
هما دول الخليج كده
معاهم فلوس ومش عارفين يعملو بيها ايه
الله المستعان

mohand said...

اه نسيت
انا اهلاوي صميم
بس مش بكره اي فريق تاني
بس بحب فرقتي اكتر من اي فريق تاني
ومش زعلت والله
عادي يوم ليك ويوم عليك

Tamer Nabil Moussa said...

هو فى الكويت بس دة فى اغلبية الدول العربية وعندك مصر فيها

انا مع الرفق بالحيوان لكن لايكون على حساب الانسان

تحياتى

Ali Mahdi said...

الاخت ولاء
احب الاول اشكرك على البوست اللى فات
بتاع شهادة ابليس صراحة انا معجب بيه وملحتش اعلق عليه لانك نزلتى البوست ده بسرعة

والله يا ولاء احنا زى ما بيقولو فى زمن المسخ , وعلى فكرة مش المسلمين بس والله هم اللى محتاجين المساعدة والرعاية
فيه مئات الملايين فى العالم كله من جميع الديانات والاجناس تعانى من ابسط الحقوق
اختفى العقل
ضاع العقلاء

العالم بحاجة الى تدخل سماوى قاطع
العالم به موارد وامكانيات واموال تكفى بان يعيش كل سكان الارض فى وفرة وكفاية

انا عشت سنة فى السعودية
واقدر اقولك انا حزين جدا من طريقة تعاملهم مع النعمة اللى ربنا ادهالهم
طبعا مش حقد عليهم , ابدا انا اتمنى ليهم كل الخير , لكن مليارات تنفق على الكماليات والشكليات والمظاهر

المفروض كنا نستغل النعمة دى للمستقبل محدش يعرف بكرة فيه اية؟

احنا اول ناس فى التاريخ اهتمت الحيوان
ومتنسيش ان المصريين القدماء كانو يقدسون القطط وتجيها مرسومة على اثارنا الخالدة

وحتى عندنا فى الريف المصرى اللى انا منه طبعا القطط والكلاب طول عمرها تعيش مع الانسان ويطعمها بنفسه كما يطعم اولاده

والدين الاسلامى اعطى للحيوانات حقوقهم كما اعطى الانسان

لكن حسبى الله ونعم الوكيل

اكيد ربنا هسأل كل واحد فينا عن ماله من اين جمعه وفيماانفقه
ومفيش حجة لحد

walaa said...

انتظار مؤقت ..

اتخضيت ليه يا فندم هو امتحان :))

بشكرك على تعليقك .. وحقيقي إحنا بقينا في زمان رخيص فيه جدا الإنسان ..

اه .. بالنسبة للساوند تراك فده يا فندم سهل جدا .. والبركة حقيقي في ا. خالد صاحب مدونة تعليم، إن شاء الله على الربط ده هتلاقي الشرح بالتفصيل
http://ta3leem-khaled.blogspot.com/2007/03/blog-post_109.html

تحياتي

-------

Mohandat..

اهلا بيك ..
بص عشان نكون حقانيين ما نقدرش نعمم .. لان في نماذج بتسعى حقيقي للخير

كويس انك مش زعلت يا حضرة الاهلاوي الصميم ..

تحياتي

-------

Tamer Nabil..

ان شاء الله تكون ايديك اتحسنت .. وتكون بكل خير يارب

وصدقت فعلا الكارثة انه يكون الرفق بالحيوان بالشكل المغالى فيه ده ..

تحياتي

-------

Ahmed Moghazy..

جميل أن فكرة بوست ابليس الشهيد عجبتك،، واتفاعلت معاها ..

وانا معاك في مئات الملايين في العالم تحتاج لأبسط الحقوق .. ولكن ..

تحياتي ..

انتظار مؤقت said...

اشكرك على الرابط التحفه ده و لو اني فهمي برضو بطيئ لاسباب لما تدخلي عندي حتعرفي ليه و ايوه يا فندم اتخظيت عشان انتي ليكي هيبه و الله ..يا مهون الغربه يارب