Tuesday, June 19, 2007

الانتظـار والانكسـار


هكذا أنا .. وهكذا حال الآخرون .. ننتظر نرتقـــب ،، ولا شيء بعد

جميعـاً ننتظر .. البعض يعرف ماذا ينتظر .. أمـــا الآخرون فــلا يعرفون

ننتظر أملا أم يأس مجنون،، ننتظر غداً طيباً أم جباناً مهزوم .. ننتظر يقـــيناً أم شك الواهمون

بت امقت الأشيــــاء .. أشفق على نفسي مرارة الانتظــار

وكيف لا وهكذا أنا وهكذا حال الآخرون

ننتظر نرتقب ولا شيء بعــد


اشعر بالكثير من الضيق .. بانكسار من نوع خاص .. انكسـار الحلم ومعه الأمـل .. وكأنني أصبحت مثالاً حياً لبيت الشعر _ مجهول القائل _ والذي يقول " رب يوم بكيت منه .. فلما صرت في غيره بكيت عليه" .. فنحن نكره يومنا نحزن فيه ومنه نتخاصم معه نرقب انجلائه وانتهائه أملا في غد أطيب وأنقى .. فلا نلبث أن ننكسر مع هذا الغد القادم .. فنموت شوقا وحنينا ليومنا الماضي بالأمس نبكي عليه نأسف أن انتهى .. يا للتناقض .. يا لسخرية الأقدار .. يا للخيانة ..

ولا نتساءل .. لماذا دوماً هناك " الماضي الجميل" في حياة الأفراد والشعوب والأمم .. لماذا نود دوماً أن نركن إلى الماضي، فارين من الحاضر ومعه المستقبل .. اهو مرض أم انعكاس لإحدى حالات ممارسة الهرب .. نهرب من يومنا من ذاتنا .. وهناك من يهرب من وقع أحلامه على نفسه مثلي أنا .. هناك من يهرب .. ليعود راضخا مستسلماً لوصاية القطيع .. آخذا مكانه كترس منفرد بين أقرانه من تروس الآلة التي تجردت منذ الوقت الطويل من العاطفة وها هي تميل الآن أكثر وأكثر للتجرد من العقل الذي يفكر .. حيث لا عقل ولا عاطفة .. فقط قانون الآلة وتروسها وصوت عجلاتها ..

6 comments:

mohand said...

السلام عليكم
اختي العزيزه ولاء
عارفه ليه بنحن للماضي
لاننا عشناه
عرفناه
عاصرناه
عارفين اللي حصل فيه ومش خايفين
ومش جوانا حزن لاننا مش هنقدر نغييره
لكن لما تكوني في حاضر
ومش قادره تغييريه
بتحزني وتكتئبي
ودي المشكله
تحياتي ليكي
وليا عوده
------------
بس ايه الحزن الفظيع اللي انتي فيه ده
بوستين وراء بعض
عايز افهم في ايه؟

انتظار مؤقت said...

ليه يا قمر التشائم ده و بعدين معلش موضوع الانتظار ده بتاعي انا انا متظر من مده قبلك بكتير ..يارب تخرجي من الحزن ده بسرعه و مقولتليش اخبار الاجازه ايه لسه مش ناويه على مصر و لا ايه الحكايه هناك حتغيري جو ..اسف اني طولت بس اوعديني تخرجي من الحزن ده
تحياتي
965

walaa said...

اخي العزيز مهند

يمكن فعلا بنحن له عشان عرفناه ومابقناش بنخافه .. يمكن
---
اما عن السر ورا البوستين فهو شعور غريب بضبابة يأس رمادية .. ان شاء الله تكون فترة وتعدي،، وانا نفسي ارسى على بر مع نفسي!!

تحياتي اخي العزيز .. وعلى فكرة هو انا ما قلتلكش من قبل اد ايه وجودك طيب . جميل :)


------------

انتظار مؤقت ..

تصدق معاك حق .. ده انت صار لك زمن منتظر .. صعب اوي على فكرة شعور زي كده حقيقي صعب جدا

وعن اجازتي ان شاء الله اكيد،، دي هي الفترة ايل الواحد بيستناها بفارغ الصبر طول السنة

تحياتي

-----

اعتذر حقيقي عن المشاعر السلبية هنا .. وحقيقي شاكره ليكم الوجودالجميل والمشاعر الصادقة

mohand said...

السلام عليكم
بصي هقولك دعاء حلو قوي
قولي ورايا
اللهم ارني الحق حقا وارزقني اتباعه , اللهم ارني الباطل باطل وارزقني اجتنابه

اديكي قولتيه
تمسكي بدينك
صدقيني
القرآن بيريح
تحياتي يا اختي
وانا هدعيلك
لعل وعسي اكون مستجاب الدعاء المره دي

walaa said...

اخي العزيز مهند ..

ربنا يبارك فيك ويحفظك يارب .. دعوتك جميلة اوي وتعليقك كمان طيب ..

اقولك . تسلم يارب دايما

كل الود

Ali Mahdi said...

الشعور بالضبابية واليأس شىء بنمر بيه كلنا

لكن انصحك سيبى الغيب وبكرة لله وحده يصرف الامر كما يشاء
عيشى يوم بيوم وبكرة خليه يجى بخيره وشره